torstai 27. maaliskuuta 2014

Omenatuorepuuro on vauhtiaamun pelastus


Nyt leikitään kokkisotaa!

Tantereelle heitetystä haastepussista löytyi desi kaurahiutaleita, pari desiä maustamatonta jugurttia, hedelmä sekä lappu: "Nyt tarvitaan aamupalaideoita!". Ensimmäinen sotahuuto on maailman helpoin tuorepuuro. Edellisenä iltana jääkaappiin tehtävät tuorepuurot pelastavat ne aamut, kun kolmen minuutin pikapuurokin kestää neljä minuuttia liian pitkään.

Tuorepuuroon voi periaatteessa laittaa mitä tahansa hedelmää ja mitä tahansa hiutaleita. Omenapiirakan makua muistuttava omenatuorepuuro on suosikkini paitsi maun myös ainesosien yleisyyden vuoksi - omenaa, hiutaleita ja jugurttia on käytännössä aina kotona. Eikä varsinaisesti haittaa, että aamu alkaa omenapiirakkaunelmalla.

****

Omenatuorepuuro
1 annos

1 omena
1 dl kaurahiutaleita (esim. isot kaurahiutaleet)
1 1/2 -2 dl maustamatonta jugurttia tai jugurtin ja maidon sekoitusta
(tilkka vaahterasiirappia)
ripaus kanelia
ripaus vaniljaa (esim. myllystä)

lisäksi
manteleita tai pähkinöitä

Raasta omena ja sekoita kaikki ainekset yhteen. Laita kansi tai kelmu kulhon päälle, tyrkkää jääkaappiin ja nuku makeat unet.

****
Säännöllinen ateriarytmi, tuo ravintovalmennuksen kulmakivi, alkaa kaikessa yksinkertaisuudessaan aasta, eli aamupalasta - siitä päivän tärkeimmäksi mainostetusta ateriasta. Täysipainoisessa aamupalassa on niin hiilihydraattia, proteiinia kuin rasvaakin. Se paikkaa yön jälkeistä energiavajetta, ja antaa hyvän startin päivään.
Kuitenkin juuri aamupala osoittautuu monelle yllättävän haasteelliseksi päivän aterioista. "En halua herätä aamulla aikaisin kokkaamaan", "En ehdi syödä aamupalaa", "En jaksa syödä aamupalaa", "Minulle ei maistu aamulla mikään", "Puuro on lastenruokaa", "Syön yleensä ensimmäisen kerran vasta iltapäivällä", "En keksi, mitä helppoa söisin aamulla"... Tunnistatko itsesi? Hannele - apua! Ja hetkessä on taas ravintovalmentajan toiveisiin vastattu.
Tämän tuorepuuron tekemiseen menee huolellisemmaltakin kokkaajalta arviolta maksimissaan viisi minuuttia, ja syömiseen seuraavana aamuna ehkä saman verran jos oikein nautiskelee. Kai nyt jokaisen aamusta löytyy 5 minuuttia aikaa? Ei liene mahdoton järjestää, vai?
Haastan jokaisen aamupalaa karttavan lukijan kokeilemaan tätä, tai muuta puuroa kahden viikon ajan. Nauttikaa ja tunnustelkaa oloa; riittääkö virtaa paremmin, ovatko loppupäivän valinnat fiksumpia? Ja te, joilla terveellinen aamupala on jo osa päivärytmiä, suosittelen kokeilemaan tätä tuorepuuroa välipalaksi ennen treeniä, tai iltapalaksi lataamaan akut uuteen päivään.
Aamupalaa jo odotellen, Terhi

Aamupalahaaste on osa Liikuntakeskus Hukan yhteistyössä suunniteltua ja toteutettua juttusarjaa. Personal trainer ja ravintovalmentaja Terhi Kukkonen kommentoi hukkalaisille kehittämiäni reseptejä sekä kannustaa ruokabloggaajaa lenkillä ja funkkissalilla. Hukka -tunnistetta klikkaamalla pääset lukemaan aiempia kirjoituksia - suosittelen tsekkaamaan, sillä löydät sieltä suosittujen, palauttavien smoothien reseptit. Ota Kokkipottila seurantaan myös Facebookissa tai Twitterissä ja pysyt mukana.

 Liikuntakeskus Hukka tarjoaa personal trainer ja ravintovalmentaja Terhi Kukkosen kommentit 
sekä bloggaajan treeniohjelman.


7 kommenttia :

  1. Tuorepuurot on hyviä ja pitävät nälän pitkään poissa. Olen niitä jo jonkun vuoden syönyt töissä aamukahvilla, kun kotona en syö. Alkuun työkaverit kyselivät, että mitä ihmettä tuo on.. Mielestäni tuhat kertaa parempaa kuin rahka ja ananasmurska!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuorepuurot on ykköshyviä, olen samaa mieltä! Minä en voi olla syömättä aamulla, hyvä tietysti niin, mutta totta, että tuorepuuro on kätevä ottaa mukaankin.

      Lapsena äiti laittoi tuorepuuroon kuivattuja hedelmiä, ne oli myös seassa tosi hyviä, kun pehmenivät hieman yön aikana.

      Poista
  2. Just tuollaista teen usein aamupalaksi ,paitsi että omassani ei ole jugurttia,ja blendaan omani smoothiemaiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä, Jael, käytät nesteenä smoothiessa? Minä joskus laitan tuorepuuron nesteeksi osin omenamehua, mutta tietysti sillon proteiinin määrä jää aika olemattomaksi (mikä aiheuttaa mulla pian koittavan nälän).

      Poista
    2. Hannele,laitan tiivistettyä omenamehua ja vettä.Se omenamehu on 100% omenamehua ja antaa ihanasti makua smoothielle.

      Poista
  3. Tuorepuurot on paitsi hyviä, myös tosi käteviä juuri siksi, että ne voi tehdä edellisenä iltana valmiiksi. Tätä omenaversiota pitää varmasti kokeilla, kiitos! Meillä itse asiassa on hyvin harvoin jogurttia kaapissa, rahkaa ja sokeritonta mehukeittoa sen sijaan löytyy aina. Niinpä mulla nesteenä useimmiten onkin se mehukeitto, rahkaa nakkaan joukkoon, kun se antaa mielestäni kivan, paksun rakenteen. Ja sitten kaurahiutaleet, marjoja maun mukaan ja joskus chian siemeniä. Nami!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa mahtavalta tuorepuurolta, Krista!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails