sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Paahdettu hunajamysli


Hunajamysli on kulmapala lapsuusmuistojeni makupalapelissä. Äitini on tehnyt maailman parasta mysliä niin kauan kuin muistan, luultavasti hieman kauemminkin. Viimeksi hän paahtoi mysliä toissapäivänä.




Resepti on äitini kokkaustavalle tyypillinen: mitat eivät ole niin nökönuukia. Yritin varmistaa häneltä määriä tätä blogijuttua varten, mutta sain vain ympäripyöreitä, jonkun mielestä varsin savolaisia, vastauksia. Pian sain kuvan, jossa oli kasa mysliä ja teksti: "Kekoon mysliä noin desi öljyä ja vähän vähemmän hunajaa". Keko, noin ja vähän vähemmän ovat moneen puuhaan turhan epätarkkoja ilmaisuja, mutta tätä mysliä tehdessä ne toimivat todella mainiosti. Voit siis suhtautua alla oleviin määriin rennoin rantein.

Paahdetulla hunajamyslillä on perheessämme liki terveystuotteen status. Ohje on tullut meille aikoinaan äidin asiakkaalta, joka oli selvästi kokeneempana kulkijana vastustanut alle kolmekymppisen antamaa ruokavalio-ohjausta ja todennut voivansa erinomaisesti. Hyvän voinnin salaisuutena olivat tämän myslin lisäksi porkkanaraaste ja veriletut - kuulostaa toteuttamiskelpoiselta konseptilta.



Paahdetun myslin jujuna ovat makeat myslimöykyt, jotka syntyvät kun hiutaleet ja hunaja-öljyseos liittoutuvat yhteen. Meillä oli aikoinaan sääntö, ettei möykkyjä saa etsiä, mutta hämmästyttävästi parhaat palat hävisivät myslipurkista aina ensimmäisenä.




Resepti





Paahdettu hunajamysli 
noin 15 dl


10 dl hiutaleita + leseitä (esim. kaura-, speltti- ja tattarihiutaleita, kaura- tai vehnäleseitä)
1 dl rypsiöljyä tai muuta mietoa öljyä
3/4 dl hunajaa
noin 2 dl pähkinöitä tai siemeniä
noin 2 dl kuivattuja hedelmiä


Kuumenna uuni 175 asteesen. Mittaa hiutaleet ja leseet leivinpaperilla päällystetylle pellille.

Mittaa öljy ja hunaja kattilaan ja kuumenna sekoittaen kunnes hunaja liukenee öljyn sekaan. Kaada öljy-hunajaseos viljaseoksen päälle sekoita hieman. Paahda uunissa noin 10 minuuttia. Huomaa, että uunit ovat erilaisia. Älä polta mysliä.

Rouhi pähkinät ja leikkaa kuivatut hedelmät tarvittaessa pienemmiksi paloiksi. Sekoita paahdetun myslin joukkoon. Säilytä huoneenlämmössä.

_____



8 kommenttia :

  1. Itse tehty mysli on ykkönen. On kiva, kun voi vaihdella makuja vaihtamalla välillä kuivatut hedelmät kuivattuihin marjoihin ja käyttää erilaisia pähkinöitä. Nams.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Minun suosikkeja on kuivatut karpalot ja pehmeät aprikoosit. Tähän laitoin nyt cashewpähkinöitä, manteleita ja auringonkukansiemeniä, kun niitä sattui olemaan kaapissa.

      Poista
  2. Pitää kokeilla. Meillä lapset kärttävät aina sitä "hyvää mysliä", jota en terveysintoilijana yleensä osta. Ehkä tätä voisi tarjota paremmalla omallatunnolla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äiti on selvästi lasten mielestä ihan pöhkö ja tiukkis :)
      Onko hyvä mysli sellaista yltiömakeaa sokerimysliä? Usein kaupan mysliksi valikoituu meillä ihan perusmysli, jota sitten tuunataan leseillä ja siemenillä/pähkinöillä.

      Poista
    2. Ei se hyvä myslikään niitä pahimpia ole mutta mulla on tapana ostaa vain sellaista tylsää perusperusmysliä, jossa ei ole mitään turhia lisäkkeitä. Hedelmänpaloja ja rusinoita kyllä löytyy, joten mun mielestä ihan makeaa on. Lapsista TYYYLSÄÄÄ... :D

      Poista
  3. Paahdettu, hunajalla makeutettu siemenmysli on myös minun rakkaimpia makumuistojani - ja nykyään se kuuluu voimaruokieni kärkijoukkoon. Siirrän perinnettä eteenpäin omille lapsilleni ja paahdan vastaavaa mysliä tämän tästä, välillä enemmän ja välillä vähemmän tuunailen. Äitini ei koskaan laittanut sekaan kuivattuja marjoja tai hedelmiä, mutta itse nakkaan joukkoon joskus karpaloita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, Selina!
      Voimaruoka on juuri oikea sana kuvaamaan paahdettua mysliä.

      Meillä äiti laittoi aina jotain kuivattuja hedelmiä, usein rusinoita ja aprikooseja. Minun suosikkeja on myös karpalot.

      Poista
  4. Mysli kuuluu kyllä jokaiseen päivääni. Paahdoin tuossa viikko sitten valtavan purkillisen hunajaista mysliä, jonne hienonsin sekaan cashew-, pekaani- ja maapähkinöitä. Pähkinät lisäsin tosiaan jo tässä vaiheessa mukaan. Lopuksi laitoin paahdetun myslin joukkoon pieniä kuivattuja papaija ja ananaspaloja sekä rusinoita. Uhkaavasti alkaa purkin pohja häämöttää, pitänee paahtaa pian uusi satsi!
    Seuraavaksi taidan koittaa noita auringonkukansiemeniä ja aprikooseja pähkinöiden lisäksi :)

    Blogiasi on mukava lukea, peukut ylös resepteille ja kuville!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails